Reklamcılık bölümü akademik yıla yenilenerek başladı. Yeni dersler açıldı ve sektörün yıldız ajansı TBWA ile işbirliği yapıldı. Hedef daha yenilikçi reklamcılar yetiştirmek.
İstanbul Bilgi Üniversitesi’nin reklamcılık bölümü, 2010-2011 eğitim-öğretim yılına yenilenen yapısıyla başladı. İletişim Fakültesi’ndeki bölümlerinin ders programlarının yeniden kurgulanması çerçevesinde reklamcılık bölümü de yeniden kurgulandı. Dijital gelişmeler, stratejik düşünme ile yaratıcı yenilikçiliği bağdaştıran bir ders programı oluşturuldu. TBWA Reklam Ajansı ile yapılan işbirliği ile öğrencilere, mezuniyet öncesi gerçek bir reklam ajansında çalışma deneyimi kazandıracak bir ders de programa konuldu.
Bu yeni yapıda reklamcılık bölümünün bazı derslerinin kapandığını ve yerlerine yeni dersler açıldığını söyleyen bölüm başkanı Prof. Dr. Yonca Aslanbay, öğrencilerin yeni akademik yıla yeni ders programlarıyla başladığını dile getirdi. BİLGİ’deki Reklamcılık programının amacının; stratejik ve yaratıcı yenilikçilik temelli bir iletişim tasarımı perspektifine sahip, fark yaratan işlere imza atacak reklamcılar yetiştirmek olduğunu vurgulayan Aslanbay programdaki dönüşümü şöyle açıklıyor: “Günümüz dünyasında tüketici, pasif ve izleyici tüketici konumunu geride bırakıp tükettiği hakkında söz sahibi olmayı, hatta bu süreçte aktif bir üretici olmayı talep ediyor. Hızla değişen günümüz dinamikleri bireylerin ve markaların var olma çabalarını dönüştürüyor. Bu dönüşümde sürdürülebilir değerler oluşturmak için farklılaşmanın kaçınılmaz gereği olan stratejik yaklaşım, yenilikçi olmayı zorunlu kılıyor. Yenilikçilik de ancak yaratıcılıkla beslendiğinde bir rekabet avantajı oluşturuyor” diyor.
Tüm bu sebeplerle BİLGİ’nin reklamcılık programının her dönem yenilenmeye ihtiyaç duyduğuna dikkat çeken Aslanbay’a göre, hızla değişen teknolojilerin reklam ve reklamcılık alanlarına yansımalarını programınıza yansıtmazsanız günümüz reklamcılığının gerisinde kalmanız kaçınılmaz. Aslanbay bu nedenle BİLGİ’deki reklamcılık bölümünün yıllardır programında en fazla güncelleme yapan bölümlerin arasında yer aldığının altını çiziyor.
Bu yıl reklamcılık programının tüm öğrencileri temel reklamcılık bilgileriyle donatmanın yanı sıra her bir öğrenciyi reklamcılığın farklı yönelimlerinde geliştirmeye imkan verecek şekilde kurgulandığına dikkat çeken Prof. Aslanbay, bu konuda şu bilgileri veriyor: “Reklamcılık bölümü ders programı temel eğitim ve uzmanlaşma olarak birbirini tamamlayan iki temelde hazırlandı. Reklamcılıkta temel eğitim, birinci yılda öğrencilerin merak etme alışkanlığı edinmesini, hayata dair özgün ve eleştirel bir bakış açısı oluşturmasını amaçlıyor. Kişisel bir portfolyo da oluşturmaya başlayan öğrencilerin bu süreçte yürütülen yazılı ve görsel öyküleme çalışmaları ile nitelikli proje üretme sorumluluğu ve sunum yapma becerisi kazanmaları hedefleniyor. Temel eğitim, ikinci ve üçüncü sınıfta, reklamcılık teorisindeki son gelişmeleri yansıtan derslerle tamamlanıyor. Öğrenciler aynı zamanda ikinci sınıftan başlamak üzere birçok seçmeli dersle reklamcılığın birbirini zenginleştiren farklı uzmanlık alanlarında esnek kurguda bir program tasarlayabiliyorlar ve strateji, yazı, dijital iletişim, görsel ve tasarım alanlarında kendilerini geliştirebiliyorlar.”
Dört ana alan: Strateji, yazın, görsel, dijital
Bölümde okuyan öğrencilerin çeşitli konularda donanım kazandığını söyleyen Aslanbay, ‘strateji’ alanına yönelen öğrencilerin mezun olduklarında reklam ajanslarında, reklam veren firmalarda, medya planlama firmalarında ve araştırma firmalarında, müşteri temsilcisi, stratejik planlama uzmanı, marka yöneticisi, medya planlama uzmanı veya araştırma uzmanı olarak çalışma olanağı bulduklarını açıklıyor. ‘Yazım’ alanında kendini geliştiren öğrencilerin ise mezun olduklarında reklam ajanslarında reklam yazarı olmayı hedeflediklerini ifade eden Prof. Aslanbay, ‘görsel’ alanın ise kendi içinde farklı açılımları olduğunu söylüyor. Reklam filmi yapımcılığı, reklam fotoğrafçılığı, sanat yönetmenliği hedefleyen öğrenciler bu alana yönelik derslerle kendilerini geliştiriyor. Reklamcılık bölümünün öncelikli hedeflerinden biri de öğrencilere interaktif dijital ortamlar konusunda donanım sağlamak ve onları dijital reklamcılık alanında öncü ve yaratıcı bir konuma taşımak. Bu nedenle dördüncü yönelim olan ‘dijital’ alan öğrencileri hızla gelişen dijital iletişim tasarımı konusunda donatmayı hedefliyor.
TBWA ile işbirliği
Reklamcılık mesleğinde eğitimin, kuramsal ve uygulama alanının mutlak birlikteliğini gerektirdiğine değinen Aslanbay, BİLGİ’de kuramsal derslerin; alanında önemli akademik çalışmaları bulunan teorisyenler tarafından verildiğini, uygulama alanında ise öğrencilerin ders ve laboratuar ortamında öğretim üyelerinin yanı sıra profesyonel reklamcılardan eğitim alarak mezuniyet öncesinde üretim sürecine hakim olma fırsatı yakalarını açıklıyor.
Üçüncü ve dördüncü sınıfta öğrencilere sunulan “MarCom Practices I-II” derslerinin; öğrencilerin takım çalışması konusunda deneyim kazanmalarını, teorik bilgileri pratikte uygulamayı, bilgi birikimlerini kullanarak bir iletişim problemini tanımlamalarını, araştırma süreçlerine hakim olmalarını, çözüm üretme becerilerini geliştirmelerini, zaman yönetimi konusunda tecrübe kazanmalarını, çeşitli gruplar önünde sunum yapma becerisine sahip olmalarını sağladığına dikkat çeken Aslanbay, yeni dönemde uygulamalı derslere de başladıklarını söylüyor.
Aslanbay, yeni dönemdeki en önemli yeniliği ise şu şekilde açıklıyor: “Ayrıca 2010-2011 akademik yılının ikinci yarısından itibaren başlayacak olan ve TBWA\İSTANBUL ile ortaklaşa yürütülecek olan yeni bir uygulamalı dersi programımıza koyduk. Dersin içeriği üniversite ve ajansın ortaklaşa çalışmaları ile oluşturuldu. Öğrenciler, TBWA\İSTANBUL çalışanları tarafından verilecek teorik bilgilerin yanında eş zamanlı olarak proje kapsamlı uygulama yapma imkanı bulacak. Mezuniyet öncesinde bu dersi alan öğrenciler programın teorik bölümünü tamamladıktan sonra ajansın farklı departmanlarında çalışma, derslerde öğrendiklerini pratikte görme ve uygulama şansına sahip olacak ve ilk kez gerçek müşteri deneyimlerini yaşayacaklar.”
Ödül rekortmeni bölüm
Bölümde okuyan öğrencilerin mezuniyet öncesi ve sonrasında katıldıkları reklamcılık yarışmalarında çok sayıda ödül aldığına dikkat çeken Aslanbay bununla ilgili de şunları söylüyor: “Mesela, 2006 yılında Kırmızı Basında En İyiler Reklam Ödülleri’nde Kırmızı Kalem Eğitimleri Ödülü’nü, 2007’de Uluslararası Reklamcılık Derneği’nin (IAA) düzenlediği Üniversitelerarası Reklam Yarışması’nda birincilik ödülünü öğrencilerimiz aldı. Aynı yıl, dördüncü sınıf öğrencimiz Selim Ünlüsoy Cannes Lions Genç Yaratıcılar yarışmasında film dalında dördüncü oldu. Kodak tarafından organize edilen “Hayalini haykır ya da sessiz kal” sloganıyla başlatılan Öğrenci Reklam Filmleri Yarışması’nda da Selim Ünlüsoy’un senaryosu birinci aşamayı geçerek filme çekilmeye hak kazandı. 2008’de Cannes Lions Uluslararası Reklam Festivali’nin “Genç Aslanlar” bölümünde öğrencilerimiz Türkiye’yi temsile hak kazandı. Türkiye’deki elemede basın dalında birinci olan Selim Ünlüsoy ve takım arkadaşı Bahadırhan Pekşen, Cannes’da Uluslararası Af Örgütü için hazırladıkları çalışma ile ikinci seçilerek gümüş madalya kazandı. Bu ödülle, Selim ve Bahadırhan Genç Aslanlar’da Türkiye’nin bugüne kadar kazandığı en yüksek dereceyi almış oldular. Türkiye elemelerinde film dalındaki yarışmayı bölümümüz dördüncü sınıf öğrencilerinden Odisseas Sevsevme ve takım arkadaşı Ahmet Berat Pekmezci kazandı. 2008’de ayrıca Uluslararası Reklamcılık Derneği (IAA) Üniversitelerarası Reklam Yarışması’nda öğrencilerimiz üçüncü oldu. 2009’da Kırmızı Basında En İyiler Reklam Ödülleri’nde yer alacak bir yarışma olarak tasarlanan Genç Kırmızı’da öğrencilerimiz birincilik ve üçüncülük ödülü kazandı, 2010’da da Genç Kırmızı Yarışması’nda öğrencilerimizin birincilik ödülü var. Öğrencimiz Aksel Boyacıgil’in yaptığı bağımsız çalışma ise Hürriyet Özel Ödülü’ne layık görüldü. 2010-2011 akademik yılında da öğrencilerimizin başarılarını sürdüreceğine inancım sonsuz.”
Bölüm için sosyal sorumluluk önemli
Kitle mecraları üzerinden yapılan bir iletişim olması nedeniyle reklamın ve reklamcıların sosyal sorumluluk boyutunun, bölümün çok önemsediği bir konu olduğunu vurgulayan Aslanbay, bu alanda hocaların akademik çalışmalarının yanı sıra bölüm olarak 2009-2010 eğitim yılında European Advertising Standards Alliance (EASA) kuruluşu ile işbirliğine girdiklerini açıklıyor. EASA’nın, reklam etiği anlayışını geleceğin profesyonelleri, günümüz öğrencilerinin eğitim sistemlerine yerleştirilmesi amacıyla 2008 yılında bir eğitim projesi çalışması başlattığını belirten Prof. Aslanbay, EASA’nın Ekim 2009’da İsveç’te düzenlenen toplantılarında, İstanbul Bilgi Üniversitesi Reklamcılık Bölümü’nün bu eğitim projesine resmi olarak dahil olan 12 ortaktan biri olduğunu açıklıyor.
Bölüm olarak ayrıca bir sosyal sorumluluk projesine daha katıldıklarını sözlerine ekleyen Aslanbay, 2009-2010 akademik yılının bahar döneminde son sınıf öğrencilerinin BİLGİ’nin ‘Çevre, Enerji ve Sürdürülebilirlik Uygulama ve Araştırma Merkezi’ için “üniversitemizde kağıt tüketimini azaltma ve geri dönüşümü arttırma” amacıyla bir reklam kampanyası çalışması yaptığını belirtiyor. “Tüm fikirlerin 2009-2010 reklamcılık bölümü mezunlarına ait olan “Kağıt Bilinci” reklam kampanyası “Döndüğümde görüşürüz” mesajıyla teaser olarak başlayacak. Daha sonra kampanya “7000 kağıt bir ağaç kurtarır. Siz de bir ağaç kurtarmak için geri dönüşüme destek verin” alt metin ile devam edecek. Mecra olarak online kanallar kullanılacak; ana web-sitesi, öğrenci ve öğretim elemanı sayfaları, Haber Vesaire, TVRP.net ve Santral Sözlük’te e-posterler yerleştirilecek. Bunun yanı sıra gerilla uygulamalar yapılacak, kullanılmış posterlerin arkasına stencil ile mesajlar yerleştirilecek ve son olarak doğrudan postalama uygulaması yapılacak. Kampanya duyurusu öğrencilere kampanyayı hazırlayan ve artık mezun olan öğrencilerimizin hazırladıkları viral film ile yapılacak” diyerek konuyla ilgili bilgi veren Aslanbay, mezuniyet sonrasında öğrencilerin çalışma olanakları hakkında ise, “Programı başarıyla bitiren öğrenciler dünyanın her ülkesinde reklam ajanslarında veya reklam veren firmalarda özellikli birer marka yöneticisi, reklam yazarı, stratejik planlamacı, müşteri temsilcisi, sanat yönetmeni, reklam filmi yapımcısı, dijital iletişimci, medya planlamacı, pazarlama araştırmacısı olma birikim ve vizyonuyla mezun oluyorlar” diyor.