GİRİŞİMCİLER: Özel alışverişin liderleri

Ahmet Emre Sarı (2001 Reklamcılık) ve Tolga Tatari (2005 Grafik Tasarım) / Markafoni Kurucu Ortakları

Üniversite yıllarında kurulan bir reklam ajansı, son yılların en parlak internet projelerinden birinin tohumunu attı. Hızla yayılan özel alışveriş çılgınlığının yıldız sitesi Markafoni’nin kurucuları Ahmet Sarı ve Tolga Tatari şimdi dünyaya açılıyorlar.

Girişimciliğin okulu da yok bölümü de… En girişimci Bilgililerden ikisinin hayat hikayeleri de yılların geyiğini doğrular nitelikte. Vitae’nin ilk sayısının kapağında sizleri selamlayan Markafoni’nin yaratıcıları Tolga Tatari ve Ahmet Sarı’dan bahsediyoruz. Farklı alanlarda eğitim alan iki arkadaş, şu anda Türkiye’nin en başarılı e-alışveriş şirketlerinden birini yönetiyorlar.

Markafoni’nin başarı hikayesi Tolga Tatari’nin genç yaşta temellerini attığı Akinon’un kuruluşuna kadar dayanıyor. Kendi deyimiyle “girişimcilik macerası” ise üniversitedeki ilk yıllarında başlıyor. Tatari, Görsel İletişim Tasarımı bölümünde okurken, okulun ikinci senesinde ilk firması Akinon’u kurar. Akinon, müşterilerine web tasarım ve yazılım hizmetleri veren bir firma olarak faaliyete başlar. Kısa sürede nitelikli çözümler üretmesiyle web yazılım ve tasarım firmaları arasında ön plana çıkar. Piyasada “çözülemeyen bir işse Akinon mutlaka çözer” algısını yaratmayı başarır. Akinon müşterileri için 150’den fazla proje geliştirir. İki yıl önce Akinon’un faaliyet konusunu değiştirme kararı alınır ve şirket Markafoni’ye uzanan yolda internet projeleriyle ilgilenen bir yatırım firması olarak çalışmaya başlar. Tatari’nin Ahmet Sarı ile ortaklık kararı ise Akinon’un dönüşümünden bir yıl öncesine rastlıyor.

Ahmet Sarı’nın girişimcilik serüveni ise kendi ifadesiyle “Tolga’dan daha rahat” başlar. Sarı üniversitede reklamcılık okurken Medina Turgul ve WCJ firmalarında staj yapar, son döneminde de 6 ay AjansTek firmasında reklam yazarı olarak çalışır. Mezuniyet sonrası freelance olarak reklamcılık hizmetleri verir. Daha sonra reklam piyasasındaki krizden dolayı kariyerini ihracat ve pazarlama yönünde ilerletmeye karar verir. Dört yıl boyunca ısıtma-soğutma alanında faaliyet gösteren bir firmada kariyerine devam eder. Dördüncü yılın sonunda artık profesyonel kariyerin kendisini mutlu etmediğini ve girişimcilik konusunda bir şeyler yapması gerektiğini düşünür. Uzun süredir bu düşüncelerini paylaştığı yakın arkadaşı Tolga’yla ortaklık yapma kararı alır. Bu kararda Akinon’un büyüme evresinde gerek reklam işlerinin yoğunluğu gerek de iş hacmi ve personel sayısının büyümesi önemli bir etken olur. 2008 yılında pazarın ihtiyaçları ve açıklıklarını da değerlendirerek kendi projelerini yapmaya girişirler ve Markafoni fikri ortaya çıkar. O zamanlar eBay Almanya İcra Kurulu üyeliği yapan Sina Afra ile tanışırlar ve Markafoni projesini hep beraber hayata geçirmek için yollarını birleştirirler. Yabancı yatırımcılar ile iletişime geçerek kolları sıvarlar. Çok başarılı geçen bir buçuk yıldan sonra, Markafoni bugün 122 çalışanı ve aylık 100 bin adetin üzerinde ürün satışıyla Türkiye’nin en başarılı e-ticaret firmalarından biri haline gelir. Şu an Markafoni’nin bir milyona yakın üyesi var ve üye sayısı da işlerinin hacmi de hızla büyümeye devam ediyor.

Avustralya tamam; Ukrayna, Yunanistan ve Kore yolda

Ortaklar geçtiğimiz yıl Markafoni modelini yurtdışında da denemeye karar verirler. Bunun için de Ahmet Sarı’nın deyimiyle “kolay gidip gelebilecekleri, kendilerine yakın bir yer olan” Avustralya’yı (!) seçerler. BrandsExclusive’i Sydney’de kurarlar. Kısa sürede BrandsExclusive de Avustralya’da pazar lideri konumuna yükselir. Şimdi ise hedef yeni pazarlar. Ukrayna, Yunanistan ve Güney Kore… Üçü de hem coğrafi olarak hem de pazar olarak çok farklı pazarlar ama Markafoni ekibi bu üç pazarı da gayet iyi analiz etmiş. Hedef, bu ülkelerde de Markafoni’ye benzer konseptle özel alışveriş kulüpleri açmak ve 2010’un ikinci yarısı itibariyle 5 ülkede faaliyet gösterir hale gelmek.

Onlarca Bilgiliye istihdam sağlıyor

Tolga Tatari’ye göre hayatlarının dönüm noktası Markafoni projesini hayata geçirme kararı aldıkları an. Tolga, ilk göz ağrısı Akinon ile Markafoni arasındaki temel farkın büyüme hızları olduğunu düşünüyor. Akinon normal hızda büyüyen, 15 kişilik ekibi olan bir ajanstır. Markafoni ise tam tersine çok büyük bir patlama yapar. Bugün Markafoni’nin Harbiye’deki 10 katlı binası deyim yerindeyse bir arı kovanı. Bugün 120 kişinin çalıştığı bina yetmediği için, lojistik operasyonların yürütüleceği bir de lojistik merkezi açma hazırlığında genç girişimciler. Markafoni aynı zamanda birçok Bilgi mezununa da istihdam sağlamış. Şirket çalışanlarının yüzde 30’undan fazlası Bilgi mezunu. En önemli görevlerde hep Bilgi’den genç yöneticiler var.

Powered by Openmedia