Pazar araştırmaları ve analizlerle sektörü ölçüyor

Umut Can Kürklü / Televizyon Haberciliği ve Programcılığı 2002 / D TV Reklam Grup Başkanlığı Pazarlama Departmanı Direktörü

Nielsen’in kaynaklarını kullanarak ileri derecede pazar araştırmaları yapıyor. Pazarla ilgili AB’de ve dünyadaki değişimlerin Türkiye’ye adaptasyonunu sağlıyor.

Üniversiteden mezun olduğu yıl çalışmaya başladığı prodüksiyon şirketi ANS sayesinde medya sektörüyle tanışır. Planlama ve programlama alanında sahip olduğu bilgileri farklı bir alanda kullanabilmek için 2005 yılında çalışmaya başladığı D TV’de işin reklam tarafına geçer, bu tercihi sayesinde kendi yaratıcılığını ön plana çıkartacak daha çok alan bulur. Üniversitede okuduğu bölümle doğrudan alakalı bir iş yaptığı için, bu bölümde edindiği bilgiler hem teorik hem pratik anlamda hayatını kolaylaştırır.

Üniversitede okurken, Temmuz 1998’de Star TV Haber Dairesi’nde, Ağustos 1998’de TGRT Haber Dairesi’nde bir ay muhabir olarak, Temmuz 1999’da da CNN Türk’te “Yavuz Baydar’la Soru Cevap” programında bir ay yönetmen yardımcısı olarak staj yapar. Okuldan mezun olduktan hemen sonra Eylül 2002’de ANS Productions’da reklam, prodüksiyon ve yapım departmanında çalışmaya başlayan Umut Can, Mayıs 2003’te buradan ayrılır. Aralık 2003’te askere gider, askerliğini Mayıs 2004’te tamamlar. Ocak 2005’te DTV Reklam Grup Başkanlığı’nda çalışmaya başlayan Can, 2007 yılı Ağustos ayında nişanlanır, Temmuz 2008’de de evlenir.

Araştırma ve ölçümleme yapıyor

Bugün DTV Reklam Grup Başkanlığı Pazarlama Departmanı’nda direktör pozisyonuyla çalışmaya devam eden Can, ölçümleme şirketi olan Nielsen’in kaynaklarını kullanarak, ileri derecede pazar araştırması yapıyor. Bu araştırmaların, günlük, haftalık, aylık pazar ve ölçümleme araştırmaları olduğunu açıklayan Can’ın görevleri arasında; ilk 5 kanalın program ve prototip yapılarının analizi de yer alıyor. Pazardaki yeni reklamverenlerle ilgili analizler yaparak bunu satış ekiplerine ve holdinge sunuyor. Reklam grup başkanlığına satış desteği de veren Can, yeni reklam mecra alanları yaratılması ve bunların satış stratejilerinin üretimi yürütüyor. Reklam pazarı hakkında Avrupa Birliği’ndeki ve dünyadaki değişimlerin Türkiye’ye olan adaptasyonunu sağlıyor.

Avrupa Televizyoncular Birliği (EGTA) ile düzenli olarak reklam pazarı hakkında araştırmalar yapan Can, bu araştırmanın sunumundan da sorumlu. Aynı zamanda Avrupa Futbol Birliği (UEFA) ile Türkiye’de izleyici eğilimleri konusunda düzenli araştırmalar yapıyor. Bugüne kadar çalıştığı kurumlarda başarılı işlere imza atan Umut Can, 2005 Türkiye Formula 1 Grand Prix yarışları çerçevesinde; planlama, programlama ve reklamcılık alanında Reklamcılar Derneği’nden bir teşekkür plaketi alır.

Yeni reklam türleri uyguluyor

Uzun vadede, ufkunu genişletmek adına yurtdışında da mesleğini idame ettirmek gibi bir kariyer planı yapan Can, değişen dünya düzeninde medya reklamcılığının da değiştiğini dile getiriyor. “Değişim kriterleri arasında; izleyici, okuyucu, kullanıcının tercihleri kadar resmi karar mercileri (RTÜK gibi) de bulunuyor” diyen Can, reklam departmanı olarak, televizyonlardaki değişimlere göre; programlar ve kanal izlenmelerini optimum düzeyde tutarak, RTÜK kuralları çerçevesinde, sunabildiğimiz kadar fazla reklam sunmaya çalıştıklarını, ancak izleyiciyi ekran başında tutmak için farklı yöntemler uyguladıklarını ifade ediyor. Bununla ilgili Can; “Bazen değişik reklam süreleri uyguladığımız özel kuşaklar, bazen ürün yerleştirmeleri dediğimiz (program içerisindeki özel reklamlar) reklam türlerini uyguluyoruz. Bu konu ile ilgili yurtdışı ile sürekli irtibat halinde oluyoruz. İzleyiciyi her koşulda ekran başında tutabilmek çok önemli. İzleyicinin farklı kanallara yönelebileceği gibi, programı başka mecralara da (internet, video on demand, vs) tercih etmemesi gerekiyor” diye bilgi veriyor.

Sektörde başarılı olmak için öncelikle ‘dikkatli’ olmak gerektiğini vurgulayan Can, “Bir de tabi bu meslekte çevrenizde olan bitenler hakkında fikir sahibi olmak, sektördeki gelişmeleri takip etmek oldukça mühim” diyor. Aynı zamanda, takım çalışmasına uygun, değişime ayak uydurabilen, insanlarla iyi ilişkiler kurarak, sağlıklı fikir alışverişinde bulunabilenlerin bu meslekte önünün açık olduğunu düşünüyor. Yaklaşık 14 yıl profesyonel olarak basketbol oynayan Can, amatör olarak sinema ile ilgileniyor, yeni yerleri keşfetmeyi seviyor, fotoğrafçılıkla da ilgileniyor.

Powered by Openmedia