Türkiye’yi tarçın kokusuyla saracak

Can Öziş / Sahne ve Gösteri Sanatları Yönetimi 2007 / Tarchy Kurucusu

“Öyle birşey satmalıyım ki; 5 tl’ye günde 100 kişi almalı” diye düşünen can, dubai’de tanıştığı tarçınlı rulo tatlısını ‘tarchy’ markası ile türk tükecilerin beğenisine sunuyor.

Daha çocukluk yıllarında yazları para kazanmak için bir şeyler satan Can, lise yıllarında da bu amaçla sürekli farklı fikirler geliştirir. Hiçbir zaman ‘doktor, mühendis olayım’ gibi hayaller kurmadığını söyleyen Can, hep kendi işini yapmak ister. “Öyle bir şey satmalıyım ki; 5 TL’ye günde 100 kişi almalı” diye düşünen Can, “Yakınlarım bana her zaman neden 500-1000 TL’ye günde 1 kişiye satacağın bir ürün bulmuyorsun da bu kadar ucuz bir ürünle daha çok insana ulaşmaya çalışıyorsun diye sorarlardı. Benim cevabım ise ‘cebinde 500-1000 TL olan 1 kişi bulmaktansa 5 TL olan 100 kişi bulmak daha kolaydır’ olurdu” diyerek çocukluğundan itibaren girişimci bir ruha sahip olduğunu anlatıyor.

Üniversite ikinci sınıftayken Philips’in Avrupa özel katalog ürünlerinin satışında part time eleman olarak işe başlayan Can, bir buçuk sene kadar bu işi yaptıktan sonra üçüncü sınıfın sonundan mezun olana kadar özel bir hava yolu şirketinde lojistik departmanında görev alır. Her iki işin de profesyonel kariyeri için çok faydalı olduğunu düşünüyor. “Birinde satış ve pazarlama diğerinde satın alma işi yaptım. Bugün yaptığım iş her ikisini de kapsadığı için deneyimlerimi kullanabiliyorum” diyen Can, üniversiteden sonra da hep bu fikir üzerine yoğunlaşır.

Dubai’de aldığı koku, Tarchy’i yarattı

Üniversiteyi bitirdikten sonra o güne kadar yaşadığı iş deneyimlerinden kendisini mutlu eden işin satış yapmak olduğuna karar veren Can, mezun olur olmaz gittiği askerlikten 2008 yılında döner. Hemen ardından tatil için Dubai’ye gider. Burada bir alışveriş merkezinde dolaşırken muhteşem bir tarçın kokusu alır. Kokunun nereden geldiğini anlamaya çalışırken karşısına küçük bir dükkan çıkar. Daha önce görmediği üzeri beyaz soslu ve çok lezzetli tarçınlı tatlılarla karşılaşır. ‘10 dakika içinde bunu Türkiye’de nasıl yapabiliriz. Kendi markamızı nasıl yaratabiliriz, nasıl bir konseptte ve nerelerde satabiliriz’ diye düşünmeye başlayan Can, bu ürünün kendisi için bu kadar cazip olmasının sebeplerini şöyle anlatıyor: “Birincisi Türkiye için farklı fakat Türk damak tadına uygun bir üründü. İkincisi ürün kokusuyla kendi reklamını kolayca yapabiliyordu. Üçüncüsü ise 5 TL’den günde en az 100 kişiye satabileceğim bir üründü. O günün akşamında projemin ilk 5 yılı benim için tamamdı.”

Türkiye’ye döner dönmez alt yapı çalışmalarına başlayan Can, 2008 yılı Kasım ayında şirketini kurar. Öncelikle ürünün nasıl yapılacağı, Türk damak tadına nasıl uyarlanacağı konusunda kimi zaman profesyonellerle, kimi zaman aile fertleriyle denemeler yapar. Bir yandan konsept çalışmalarını tamamlayıp, alışveriş merkezleriyle görüşmeye başlar ve yaklaşık 8 ay süren çalışmaların ardından 2009 Temmuz ayında İstanbul Palladium Alışveriş Merkezi’nde ilk satış noktasını faaliyete geçirir.

Tarchy’yi Rusya’ya götürüyor

“Tarchy markasını yaratmak benim için hayatımın en önemli projelerinden biriydi” diyen Can, dünya genelinde 90’a yakın ülkede satılan, özellikle Amerika’da günün her saatinde her yaş grubu tarafından beğeni ile tüketilen Cinnamon Roll (Tarçınlı Rulo) tatlısını Türkiye’de ilk kez üreten ve satan firma olduklarını belirtiyor. Kendilerine ait satış noktaları dışında bayiliklerle de kısa sürede Türkiye’de büyüyen bir firma haline geldiklerini açıklayan Can, faaliyete geçtikleri ilk gün hiç beklemedikleri ve kendilerini çok mutlu eden tepkiler aldıklarını belirtiyor. “Artık Türkiye’de de bu ürünün satıldığını gördükleri için çığlık atan insanlar, franchise isteyen girişimcilerle oldu. Birinci şubemizin açılışından sonra yaklaşık 8 ay kadar birçok franchise isteği ile karşılaştık. Fakat alt yapı olarak kendimizi çok hazır hissetmediğimizden gelen tüm teklifleri uygun bir dille erteliyorduk” diyen Can, 2010 yılı Mayıs ayında Kanyon AVM’de ikinci, Mayıs ayında ilk franchiseyi vererek İzmir’de üçüncü şubeyi açar. Bugün İstanbul Cevahir AVM ve Optimum AVM’de olmak üzere toplam 5 şubeye ulaştıklarını söyleyen Can, şu ana kadar aldıkları franchise taleplerinin beklediklerinin üstünde olduğunu söylüyor. 2012 yılı sonuna kadar Türkiye genelinde 20 noktaya ulaşarak Türk tüketicisine bu lezzeti sevdirmeyi ve yakın gelecekte Türkiye dışında Rusya ve Azerbaycan’da da bilinen ve tercih edilen bir marka haline gelmeyi hedefleyen Can, şu an firmada 21 kişiye istihdam ediyor. Can, işten arta kalan zamanlarında genellikle ailesi ve arkadaşlarıyla vakit geçiriyor ve kısa süreli seyahatler yapmaya çalışıyor.

Powered by Openmedia